English 5

Module 5: News article - for SA16M, SA16P, NA16F


More info in your English rooms on PingPong! 





SA16M + SA16P - plan for module 4:

Module 4: Focus on Language




NA16F:Module 4: Short stories by female writers

Here's a short story map to help you:






SA16P:

Link to plan for Module 3: Book circle


SA16M - Module 3: Global Read Aloud 2016 - All American Boys

Words from All American Boys - learn them all before Friday November 11.


to muster = att skärpa till sig
to emphasize = att förtydliga, betona 

to shrug = rycka på axlarna
to persecute = att förfölja, plåga 

to develop = att utveckla
to glance = att snegla

to doze (off)  = att halvsova

to pucker = rynka, puta med något
to saunter = att strosa

to hustle = tränga sig förbi

deliberate = avsiktligt

disbelief = misstro 

haziness = oklarhet, disighet
interaction = interaktion = göra något tillsammans 

narrow = smal, begränsad
curious = nyfiken 

hunched = ihopkrupen
styrofoam = frigolit

cord = sladd
violated = kränkt 

clenched = spänd
impromptu = improviserad

bleachers = läktare
scab = skrapsår, sårskorpa


oppressor = förtryckare 





Link to plan for All American Boys





NA16F:



Quizlet speller


Plan for "The curious incident of the dog in the night-time" by Mark Haddon

Questions up until chapter 67
































****************************************************************


SA16M + SA16P:

Words to U.S. Election 2016 - gravity

Words to U.S. Election 2016 - scatter


Link to plan for U.S.Election 2016 ENG 5

Link to "how to write a campaign speech"

Useful phrases when giving a speech:




















Clinton and Trump - positions on a few issues right now:
sources: (screen dumps from www.procon.org)


















Presidential pitches:
October 5th + 7th for SA16M
October 3rd + 4th for SA16P


*****************************************************************


Module 1 - ENG 5 NA16F
Reading scientific articles - comparing and discussing

ifls.jpg

We are practising reading scientific articles and also close reading/contrasting two texts about DNA. Close reading means having a closer, more in-depth, look at a text and its language. The DNA articles we will do together in class. There will be discussions in smaller groups about other scientific articles and you will get to summarize an article for your group. Your summary will be assessed according to the knowledge requirements below. On Thursday, September 8th, everyone in each group should be finished and ready to summarize each article verbally. I will join each group for this so you will get a specific time for you presentations. After the presentations in the group I will ask a few questions to see what you think about what you have just heard. Best of luck! May the force be with you! /Pernilla :)
Group 1: Armin, Aphinya, Olivia, Joel - Thursday 8/9 at 10.00
Group 2: Adam, Malin, Pummarin, Kent - Thursday 8/9 at 10.20
Group 3: Awo, Alice Hel., Lejla - Thursday 8/9 at 10.40
Group 4: Rami, Tova, Julia S, Sajjad - Thursday 8/9 at 11.00
Group 5: John E, Alice Hen., Ali, Aysha, - Monday 12/9 at 13.10
Group 6: Soleman, Anna, Oskar, Doni - Monday 12/9 at 13.30
Group 7: Elvira, Sereh, Claudia, Samuel - Monday 12/9 at 13.50
Group 8: John G, Sanne, Bobby, Julia H - Monday 12/9 at 14.10


Knowledge requirements for this module:
Läsförståelse -
Redogöra, diskutera innehåll
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Användning av material i egen produktion och interaktion
Eleven kan på ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion
Eleven använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven använder på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion
Muntlig framställning
I muntliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven kan formulera sig med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
I muntliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt, sammanhängande och relativt strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
I muntliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation





************************************************



Module 1: Short stories ENG 5 (SA16M + SA16P)


In this module you will be reading short stories, answering questions, discussing the stories and at the end writing a summary of one story, according to instructions. Your summary should be put up on PingPong on Friday, September 9th/Monday 12th, at the latest. May the force be with you!/Pernilla :)


http://www.wikihow.com/Summarize-a-Story


Stories to choose from (listed from advanced-intermediate):
  • “Why I live at the P.O.” by Eudora Welty
  • “The Famous Poll at Jody’s Bar” by Ellen Gilchrist
  • “The Moment Before the Gun Went Off” by Nadine Gordimer
  • “All Summer in a Day” by Ray Bradbury
  • “Flowers” by Alice Walker
  • “Whose face do you see?” by Melvin Burgess
  • “The Girl in the Denim Jacket” by Andrew Rossiter


Knowledge requirements:
Förstå innehåll i text
Eleven kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta tydliga detaljer i tydligt formulerad skriven engelska, i olika genrer.
Eleven kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta väsentliga detaljer  i tydligt formulerad skriven engelska, i olika genrer.
Eleven kan förstå såväl helhet som detaljer i tydligt formulerad skriven engelska, i olika genrer.
Redogöra för innehållet i texten
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Uttrycka sig i text och anpassa till syfte och mottagare
I skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven kan formulera sig med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
I skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt, sammanhängande och relativt strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
I skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.


Some words that might come in handy:
Short story = novell
Plot = handling
Main character = huvudperson
Setting = plats där berättelsen utspelar sig



***********************************************

Preliminary plan for the fall semester for NA16F:

and here in a more reader-friendly format:








































************************************************************************


Preliminary plan for the fall semester for SA16M/SA16P:







































and here is the plan in QR-code:



*********************************************************************************



Bedömningsstöd - Questionnaire - what do you think of English as a subject?

******************************************************

Knowledge requirements for English 5: 


No comments:

Post a Comment